VÆRDIGHEDSHJULET
Værdighedshjulet er et dialog-værktøj, der bruges til at afvikle en struktureret samtale om, hvad borgeren finder vigtigt i forhold til hverdagslivet, når det nu er blevet nødvendigt at modtage hjælp.
Oplysningerne skal bruges, når du sammen med borgeren skal udarbejde døgnrytmeplanen i Nexus.
Erfaringer viser, at samtalen skaber glæde hos borgeren over at blive hørt og medarbejderen får en større forståelse af, hvem borgeren egentlig er, hvilke ressourcer borgeren besidder, og hvad borgeren prioriterer.
Find værdighedshjulet i printervenlig form her
.
1.0 Kom godt i gang med Værdighedshjulet
Det er ikke svært at tale med borgerne omkring emnerne i Værdighedshjulet.
Der er udarbejdet 4 korte introfilm, som giver inspiration og vejledning til at komme i gang med arbejdet. Se de 4 Introfilm til Værdighedshjulet her, hvor der også vises et eksempel på en samtale mellem en medarbejder og en borger.
Der er udarbejdet flere værktøjer, der understøtter samtalen. Find en spørgeguide og en tjekliste her: Værdighedshjulet inklusive tjeklister. Værktøjerne indeholder de ting, som medarbejderen skal huske og forholde sig til før, under og efter samtalen med borgeren.
1.1 Før samtalen
Medarbejderen:
- Fortæller evt. borgeren på forhånd, at I gerne vil have denne samtale.. Aftal sted og tidspunkt
- Aftaler med kollegaer, at der ikke må forstyrres under samtalen
- Undersøger mulighederne for at indhente oplysninger hos pårørende
- læser borgerens nuværende livshistorie og døgnrytmeplan, hvis de skal justeres
- læser hjælpespørgsmålene
- har et printet Værdighedshjulet og tilhørende hjælpe-spørgsmål med til samtalen
1.2 Under samtalen
Medarbejderen:
- Anvender Værdighedshjulet og tilhørende hjælpe-spørgsmål i samtalen.
- Skaber en god stemningen inden samtalen starter
- Fortæller borgeren om de emner, der skal gennemgås. Spørg borgeren om der er et spørgsmål, som de gerne vil starte med. Hvis ikke, anbefales det at starte med dit hjem og samarbejde
- Tag notater undervejs i samtalen, hvis det er muligt Lyt efter ’nøgleord’ og brug dem i dine spørgsmål
- Obs. Hvis borgere holder pauser, kan det være at borgeren reflekterer over spørgsmålet
- Inden samtalen afsluttes – spørg borgeren, hvad der er vigtigst at tage med fra samtalen
- Afrund samtalen og aftal, hvornår I snakker sammen igen
1.3 Efter samtalen
Medarbejderen:
- Noter de væsentligste pointer fra samtalen i DøgnRytmePlanen.
- Del din oplevelse og eventuelle nye viden om borgeren med dine kollegaer
- Skal der laves justeringer på baggrund af samtalen, så brug Forbedringscirklen (PDSA) som metode
og følg trinene og evaluer effekterne efter 14 dage - Efter et par dage – følg op med borgeren. Hvordan har han/hun haft det siden samtalen?
- Gentag samtalen med udgangspunkt i Værdighedshjulet med ca. 3-6 mdrs. mellemrum
2.0 Dokumentation
Dokumenter den nye viden i borgerens DøgnRytmePlan, livshistorie, og opret evt. handleplaner

